Den nyttiga och näringsrika medelhavskosten

Flera studier som gjorts om kost och hälsa har visat att det är just medelhavskosten som är den bästa. Den har flera fördelaktiga egenskaper som att den minskar risken för att få hjärt och kärlsjukdomar. Den har också visat sig vara mycket positiv för den som vill minska i vikt och sedan behålla den nya vikten. Vad är det då som är så bra med just medelhavskost?

Jo, det är flera olika saker som gör denna kost till fulländad och bra för kroppen, nedan så listar vi tio positiva egenskaper hos just medelhavskost:

  1. Medelhavskosten innehåller mycket grönsaker vilket innehåller flera nyttiga vitaminer, mineraler och fibrer som alla främjar den kroppsliga hälsan. Fibrerna håller också igång magen.
  2. Innehåller också mycket frukt som vi alla vet är rikt på nyttigheter som flertalet vitaminer och antioxidanter som stärker immunförsvaret och håller oss friskare. Dessutom så behöver vår kropp vitaminer för att fungera överhuvudet taget.
  3. Medelhavskosten innehåller nyttiga vegetabiliska fetter såsom olivolja, oliver, avokado och nötter i alla former. Dessa fetter är enkelomättade och motverkar flera sjukdomar. Denna typ av fett behöver kroppen varje dag.
  4. Fisk och skaldjur i alla former är ett dagligt inslag i medelhavskosten och dessutom riktigt bra för hälsa och viktnedgång. Satsar du på fetare fiskar som lax och makrill några dagar i veckan så får du dessutom i dig den supernyttiga omega 3 fettet. Skaldjur och fisk är också ett mycket smalt och nyttigt protein.
  5. Vitlök! Denna supergrönsak som är en riktig hälsobom för kroppen. Den innehåller dessutom antiinflammatoriska egenskaper som gör att man håller sig frisk och stark. Vitlöken är även den ett dagligt inslag i medelhavskosten och agerar smakförstärkare i flera maträtter och röror.
  6. Bra mejeriprodukter som feta yoghurtar, fetaost och mozzarella som innehåller bra proteiner och kalcium som är viktigt för oss i nordländerna att få i oss särskilt under vinterhalvåret.
  7. Ett glas rödvin om dagen är bra för hälsan har flera studier visat och det är vad de dricker i de flesta länder kring medelhavet. Här måste man dock passa sig för att det lätt kan bli för stort alkoholintag sett till hela veckan om man dricker mer under helgerna. Ett glas om dagen är det som gäller om man vill ha hälsovinster.
  8. Spenat är ett vanligt inslag i denna kost och det finns nästan inget nyttigare och näringsrikare än just spenat dessutom är det väldigt järnrikt och bra för dem som kanske har problem med lågt blodvärde.
  9. Inga halvfabrikat utan i princip allt är lagat från grunden, vilket är väldigt bra för då slipper du onödiga tillsatser och socker. Dessutom så är ingredienserna färska och väldigt näringsrika.
  10. Vill man anamma hela medelhavskulturen så ska man dessutom sitta länge och äta och samtala vilket är otroligt bra för hela matsmältningen. Många har en tendens att äta alldeles för fort och då är det lätt att man överäter och får i sig alldeles för mycket mat.